Devadesát let elektrizace železnic ve Slezsku

V roce 2001 uplynulo již devadesát let od zahájení prací na elektrizaci slezských podkrkonošských železnic. Síť těchto tratí sahala od Zhořelce až po Vratislav, a na dvou místech - v Meziměstí a v dnešním Kořenově - vcházela i na naše území. Jelikož se jednalo o první použití elektřiny na hlavních tratích v našem nejbližším sousedství (a prakticky i u nás), věnujme této historii - počínající rokem 1911 a ukončené politickými změnami po roce 1945 - pár řádků následujícího článku. V souvislosti s dnešními problémy vysokého stupně automobilismu v našich nejvyšších horách vystupuje zvláště do popředí ekologická nadčasovost tohoto projektu, který bohužel o dobrých padesát let předběhl svou dobu. Vždyť jak kontrastně působí kamiony zahlcená silnice E 65 procházející Novosvětským průsmykem hned vedle dávno zpustlé železniční trati, dokonce ještě se zbytky trakčních stožárů.
Pro zachování historické autenticity jsou v článku použity tehdejší německé názvy míst a obcí (mimo tradičních historických názvů českých, jako například Zhořelec či Vratislav), na závěr statě pak následuje rejstřík jejich současných polských, případně českých variant.

Autor:M.Boháč
WebApp:S.Káldy
léto 2001

Stránky jsou optimalizovány pro MS Internet Explorer 5.0 a vyšší
a rozlišení obrazovky 800x600 (1024x768)

Úprava stránek pro lepší čitelnost, vč. čitelnosti na mobilních zařízeních a jiných prohlížečích: únor 2021