Slezské elektrické tratě po roce 1945

Válečnou kořistí se na základě zmiňované sovětsko-polské dohody stala i všechna pevná trakční zařízení, včetně elektrárny v Mittelsteine. Tato zařízení byla téměř kompletně demontována a odvezena do Sovětského Svazu, demontáž začala ihned po podpisu dohody v červenci 1945. Jelikož však zvláště na odlehlejších místech neprobíhaly demontážní práce zcela důsledně, zachovaly se do současnosti místy různé zbytky trakčních stožárů, a to jednak na tratích bez elektrického provozu: úsek státní hranice - Jakuzsyce, stanice Jakuzszyce, Szklarska Poreba Huta, polský Zhořelec, Mikułowa, Lubawka a jistě i další; naopak v prvním otevřeném úseku do Meziměstí někdejší elektrický provoz nepřipomíná pravděpodobně vůbec nic. Na hlavní trati byly při elektrizaci v šedesátých letech místy použity původní stožáry, například ve stanici Walbrzych Glówny, Janowice Wielke a i v některých traťových úsecích.

Kromě elektrických zařízení byla do SSSR odvezena i jedna traťová kolej dvojkolejné trati Vratislav - Walbrzych - Jelenia Góra - Zhořelec včetně odbočky Sedzislaw - Kamienna Góra. Na našem území bylo trakční vedení sneseno v úseku Meziměstí - státní hranice (Starostín) do 30. ledna 1947 a v úseku státní hranice (Nový Svět) - Kořenov v letech 1958 až 1962 v rámci rekonstrukce trati Tanvald - Kořenov - Harrachov po výměně území s Polskem.

Z tohoto důvodu byl po válce na těchto tratích obnoven znovu pouze parní provoz. Elektrická vozba se na podkrkonošské tratě vrátila až v roce 1969, kdy byla - tentokráte ale již stejnosměrným systémem 3 kV - opět elektrizována trať Vratislav - Jelenia Góra. Další rozvoj elektrizace postupoval pomalu, a tak byl teprve v roce 1987 zahájen elektrický provoz směrem Kořenov, bohužel ale jen do stanice Szklarska Poreba Górna. Poslední úsek, na kterém byl obnoven elektrický provoz, je trať Jelenia Góra - Lubań - Wegliniec. Na ostatních tratích již elektrická trakce obnovena nebyla a na mnoha je dokonce dnes již zastaven provoz úplně (zvláště po velké vlně rušení 1.1.2000). Konkrétně se jedná o tratě Walbrzych-Szczawienko - Szczawno Zdrój - Boguszów-Gorce Wschodnie (první úsek z roku 1914), Jelenia Góra - Myslakowice - Kowary - Kamienna Góra včetně odbočky do Karpacze, Lubań - Leśna, samozřejmě Szklarska Poreba Górna - Harrachov (někdejší německá osada Strickerhäuser); ještě nedávno ale občas zajížděly polské nákladní vlaky až do Jakuzsyc na nákladišrě vytěženého kamene z nedalekého lomu, samozřejmě s parními a posléze motorovými lokomotivami. Z někdejšího depa elektrických lokomotiv ve Schlaurothu u Zhořelce se po válce staly opravny úzkorozchodných parních lokomotiv (RAW Görlitz-Schlauroth).

Poznámka wm: Další ranou slezským drahám v létech devadesátých se stalo zastavování provozu na vedlejších tratích - ostatně tento trik známe i z našich drah... Reportáž z ukončení provozu na trati Myslakowice - Karpacz (Zillerthal-Erdmannsdorf - Krummhübel) z časopisu Krkonoše, od Jacka Potockého si můžete přečíst zde.